Vad arbetsmiljöarbete omfattar:
Hantering av
arbetsmängden, svårighetsgraden, tidsgränser för utförande och fysiska samt sociala förhållanden vid utförandet.
“Hur mycket, hur svårt, på vilken tid, var och tillsammans med vilka.”
Samarbete
Arbetsplatsens gemenskap
“Hur bygger vi teamet?”
Arbetsbelastning och återhämtning
“Hur hårt behöver vi arbeta och finns det pauser i arbetet?”
Arbetsmiljöledning
“Vilka av följande faktorer behöver analyseras och styras upp?”
- Ledarskap och ledning, 2. kommunikation, delaktighet, eget handlingsutrymme, 4. fördelning av arbetsuppgifter och 5. krav, resurser och ansvar.
Resurserna
“Vilka av följande faktorer behöver analyseras och styras upp?”
Arbetsmetoder och arbetsredskap, kompetens och bemanning, rimliga och tydliga mål, återkoppling på arbetsinsats, möjligheter till kontroll i arbetet, socialt stöd och möjligheter till återhämtning.